Peter Czerniak föddes i polska Poznan på 1940-talet. Efter en konstutbildning kom han 20 år senare till Sverige, där han via Växjö fann kärlek till huvudstaden. Peters serier av Stockholmsmålningar, som sträcker sig över ett decennium, har fått stor uppmärksamhet – inte minst med tanke på det pågående Slussenbygget. Något som illustreras på konstnärens utställning på Galleri Anigo med start andra mars 2018.

Högst upp på Mariaberget, på Södermalm i Stockholm, bor och verkar Peter Czerniak. Utsikten från hans fönster är en av inspirationskällorna för Stockholmskonstnären som inom kort är aktuell med en akvarellutställning om Slussens omvandling de senaste åren…

En inbjudan från sin faster i Växjö gjorde att Peter Czerniak kom till Sverige i början av 1960-talet. Han föddes och växte upp i den polska staden Poznan där han även gick en femårig konstutbildning, på den Statliga Skolan För De Bildande Konsterna, motsvarande Konstfack.

– I utbildningen ingick främst måleri, men även skulptur och grafik. Jag hade en bra konstnärlig grund att stå på när jag kom till Sverige.

 

Peter Czerniak på Edsvik konsthall.

Peter Czerniak på Edsvik konsthall.

 

Efter ett år i Växjö började Peter snegla mot Stockholm, och det konstnärliga kontaktnät som huvudstaden erbjöd. Tack vare en lycklig slump blev flera av hans tavlor sålda på en utställning. Något som också innebar att Peter fick in en fot i Stockholms konstkretsar.

– Jag skickade in några av mina tavlor till Konstakademin i Stockholm, mest för att visa vad jag gör. En tid senare fick jag besked att alla mina tavlor blivit sålda. Det visade sig att det under den perioden pågick en insamling till förmån för de drabbade vid översvämningar i Venedig. Konstakademin hade då beslutat att ha en stor insamling av konst, som sedan ställdes ut och såldes på Nationalmuseum. Pengarna från försäljningen gick oavkortat till Venedig. På det sättet startade min konstnärliga karriär i Sverige.

 

”Stockholms inlopp”, akvarellmålning.

 

Men du valde ändå ett annat yrke framför konstnärskapet?

– Nja, jag vågade inte enbart livnära mig på konsten. Jag har läst många olika ämnen, bland annat konsthistoria på Stockholms Universitet där jag tog två Fil.kand examen. Sedan läste jag på studie- och yrkesvägledarlinjen vid Lärarhögskolan i Umeå. Och jag har arbetat i många år som studievägledare på olika skolor i Stockholm. Yrket passade mig väldigt bra då det, precis som inom konsten, var ett självständigt arbete med stor frihet – men även med ett stort ansvar.

– Jag fick lära mig många nya saker under den här perioden, men hade samtidigt tid för både målandet och utställningar. Något som var perfekt för min del.

 

”Kaknästornet”, akvarellmålning.

 

Idag är Peter pensionär och kan med andra ord måla på heltid. Han har bytt sin målarteknik från olja till akvarell, där han lättare kan få fram stämningen och få ljuset att spela en huvudroll.

– Akvarell är en knepigare teknik än olja eftersom det svårt att ta bort eller ändra något som blivit fel. Men samtidigt är akvarelltekniken mer stimulerande, framförallt i mitt arbete med stadsmotiv.

– Jag jobbar mycket med att återge förändringar i storstäderna. I Stockholm har jag gjort en serie målningar där man kan följa utvecklingen av Södra Stationsområdet och projektet kring S:t Eriks Sjukhus på Kungsholmen.

Läs mer om Peter Czerniak och se fler målningar på hans hemsida.

– Efter att ha målat varje serie brukar jag ordna utställningar där besökarna får uppleva målningar från sina egna områden och hur dessa förändrats genom åren. Det är fascinerande att kunna se hur en hel stadsdel kan förändras ur ett längre perspektiv.

– Jag har sällan med några människor eller bilar i mina målningar, utan vill lyfta fram det vemodiga och ödsliga. Stämningen och ljuset som kommer fram i skuggorna skapar själva atmosfären. Det är inte alltid som verkligheten stämmer med mina målningar men jag vill sätta min konstnärliga prägel på varje motiv som jag målar.

 

”Förvandlingen 1”, akvarellmålning.

 

Under mars månad är du aktuell med en utställning om Slussen. Berätta vad besökarna kommer få ta del av?

– Ja, jag kommer ha utställningen, ”Slussen – en resa i tiden”, på Galleri Anigo som startar den 2:a mars 2018 med en förhandsvisning för pressen och andra som är extra intresserade. Utställningen pågår sedan till 25:e mars. Besökarna kommer få ta del av mina målningar om Slussens förändringar de senaste åren.

– Den handlar om en stadsdel i Stockholm, som under en lång tid fanns i centrum för debatter och diskussioner kring huvudstadens omvandling. Några av mina målningar visar delar av Slussen i ett historiskt perspektiv: Kolingsborg, den klassiska fyrklövern och popplarna som vi var vana vid att se under många år. Även motiven hämtade från det närliggande området kring Hornsgatan och Mariaberget finns med på utställningen, och de vemodiga och ödsliga bilderna kan ge en känsla av att tiden har stått stilla.

– Den andra delen av utställningen handlar om den dramatiska omvandlingen som äger rum just nu. Stora delar av det gamla Slussen försvinner och ersätts nu med djupa, svarta hål i marken. Byggnadsmaskiner och lyftkranar dominerar över den klassiska stadsdelen – året är 2018.

– Jag hoppas det kommer många besökare som är intresserade av Stockholm och Södermalm, och dessutom många andra som arbetar praktiskt med Slussenbygget.

 

”Förändringens tid III”, akvarellmålning.

 

Kan du sätta ord på vad det är med just Stockholm som fascinerar och inspirerar dig?

– Jag försöker alltid hitta en blandning av det gamla och det nya. Spelet mellan det ljusa och mörka är fascinerande eftersom det även gestaltar livets positiva och negativa sidor. Jag hittar ofta nya spännande områden som kan upplevas på flera sätt beroende på vem som är betraktaren. Min stil är ”det dystra och sentimentala” vilket lyfts fram i mina målningar oavsett om den visar en byggarbetsplats på Slussen eller Hornsgatan en solig eftermiddag. Men jag måste själv känna att det finns något speciellt jag vill förmedla på en viss plats. Förändring brukar vara en stor del av min inspiration, och något som jag vill dokumentera genom mina målningar.

 

”Förändringens tid IV”, akvarellmålning.

 

Genom fönstren i din lägenhet har du en fin utsikt över Stockholm. Hur stor betydelse har detta för din inspiration?

– Ja, jag bor högst upp på Brännkyrkagatan, på Mariaberget, med en fantastisk utsikt från mitt fönster. Jag kan se hela Stockholms inlopp, Gamla Stan, Skansen och Djurgården. Jag ser även Slussen och kunde hemifrån bland annat måla popplarna medan de fortfarande stod kvar där.

– Jag rör mig mycket även i andra av Stockholms delar. Många av mina motiv är hämtade från Vasastan och Gamla Stan. Motivet påverkar mig och jag påverkar motivet, vilket skapar en ömsesidighet.

 

”En eftermiddag”, akvarellmålning.

 

Du har varit med på mängder av utställningar i Stockholmstrakten. Berätta om några av de mest minnesvärda.

– Jag har varit med och ställt ut på Nordisk Akvarells samlingsutställning vid två tillfällen, vilket har varit både roligt och spännande. Det är jurybedömda utställningar där ett antal konstnärer från de fem nordiska länderna får ställa ut sina akvarellmålningar. Första gången var bland annat här i Stockholm, på Waldemarsudde, och andra gången var det i Finland – bland annat på Amos Andersons konstmuseum i Helsingfors. Förutom äran att få ställa ut var det dessutom väldigt roligt att få träffa och samtala med de andra konstnärerna.

– Ett annat fint minne är när jag ställde ut på Galleri Origo, på Hornsgatspuckeln, på 90-talet. Utställningen handlade om saneringsarbetet, på ett sjukhusområde vid Flemminggatan, på Kungsholmen som alla då tyckte var väldigt spännande. Då kom väldigt många engagerade människor som hade egna upplevelser från stadsdelen och intressanta berättelser om den svunna tiden.

 

”Stadsgården”, akvarellmålning.

 

Peter Czerniak har tidigare målat en serie akvareller från ombyggnaden och förändringar kring Södra Station och S:t Eriks Sjukhusområde. Detta arbete belönades med två kulturstipendier. Han är närmast aktuell med sin utställning om Slussen, på Galleri Anigo, på Södermalm. Utställningen inleds 2:a mars 2018 med en förhandsvisning, och pågår till 25:e mars.

Läs mer om Peter Czerniak och se fler målningar på hans hemsida.

Du kan även se fler av Peters Stockholmsmålningar på Svenska Konstnärers hemsida.