Ewa Brodds husmotiv återkommer i ständigt föränderliga formationer och färger. Måleriet har blivit en livsnödvändighet och det går inte en dag utan timmar vid staffliet.

– Husen har fastnat i mitt rörelsemönster, de bara finns där.

 

Du har på senare tid varit med på pop up-utställningar i Malmö, ställt ut på Källströmsgården, Påskallavik och samarbetar med My Art Factory. I helgen är du med i Konst i Advent – en stor samlingsutställning i Limhamn. Är det ett tecken på att vi får se mer av din konst framöver?

– Ja, utställningarna är ett tecken på att jag blivit lite modigare, pop up-uställningarna exempelvis hade inte jag vågat för några år sedan. Det ger ny kraft när jag säljer mina tavlor och responsen är rolig att få. På senare år när jag blivit lite djärvare har jag också börjat släppa in folk här hemma.

Se fler målningar

Du har tidigare jobbat med konsthantverk inom textil vävning sömnad och textiltryck, men gått över mycket till akrylmåleri. Berätta om dina hus.

– Ja, det blir mycket hus. Någon sa att det symboliserade jaget. Då tänkte jag att jag aldrig mer skulle måla hus för jag kände mig så egoisktisk. Samtidigt som jag också tycker om runda former så kommer de här rörelserna som bildar hus automatiskt till mig. Husen har fastnat i mitt rörelsemönster, de bara finns där.

– De flesta människor har också ett förhållande till hus och kan säga ”det ser ut som när vi var i Italien”. Hus som motiv kan också handla om en önskan att bo någonstans. Det är roligt att människor blir glada och att de känner igen min stil.

Var kommer motiven från?

– Jag är ingen resande människa, även om jag tagit inspiration från de resor jag gjort. Färgerna och formerna får människor att associera till specifika platser, men jag målar aldrig av. Det jag målar är ur fantasin. Jag är nog ganska obstinat, vill vara fri och måla det jag vill och jag gör det på mitt vis. Förr var det mer mörka färger som övergått till allt klarare.

Se fler målningar

Samtidigt som dina motiv återkommer så experimenterar du en hel del i ditt måleri.

– Ja, jag målar gärna utomhus i stora format då jag också kan använda akrylspray, ibland även sand i färgen. Jag målar gärna med stora penslar, tuber och flaskor direkt på duken.

Vad är drivkraften bakom din stora produktivitet?

– Jag känner så mycket glädje i måleriet. Det är en livsnödvändighet. Om jag inte kan måla blir jag nästan sjuk och blir väldigt frustrerad av att inte få måla. De sista femton åren har jag målat varje dag. Det går åt mycket material och jag har svårt att begränsa mig. Det blir nya tavlor varje dag – en dag då jag inte får måla känns bortkastad.

– Sedan har jag tinnitus, och det hjälper mig att stå och måla. Jag arbetar med tystnad runt omkring mig och då störs jag inte av tinnistusen.

– Du kom tillbaka till konsten efter att ha varit utbränd. Hur hanterar du det?

– Det är en ständig balansgång att jag får bromsa mig själv och inte dras med för mycket. Samtidigt måste man ha ett mål att jobba mot – det kan exempelvis gärna vara en utställning. Eftersom målandet är en dyr hobby måste man också ut och sälja. Drömmen är att ha tillgång till hur mycket material som möjligt. Helst så stora dukar som möjligt.

– Jag arbetar hemifrån och kan ofta arbeta ostört. Men jag kan också sakna att jobba i en konstnärsgrupp som jag gjorde förut. Idag målar de flesta av de som var med där i sina egna ateljéer.

Vad händer under 2019? 

– Jag ser alltid fram emot konstrundan här. Det är kul att människor återkommer och det är roligt att träffa kunderna. Det är också roligt att veta var tavlorna hamnar. Stora utställningar är ibland svårt eftersom jag är hörselskadad och samtidigt ljudkänslig. Under 2019 önskar jag att jag vågar hålla mig framme och tack vare Internet är det lättare för mig att synas

 

Se mer av Ewa Brodds konst på Instagram och på konst.se