Konst har växt fram som en av den moderna världens mest attraktiva investeringsformer. Dagligen säljs verk världen över, för miljontals kronor, till exempel Leonardo Da Vincis ”Salvator Mundi”, som såldes i vintras för 450 miljoner dollar. För att konsten ska behålla dess värde är det viktigt att ta hand om den – konservatorn Anna Catellani vet hur.

Har du en tavla målad av Picasso där halva signaturen faller bort så har du inte längre samma innehåll, därav en kraftig värdeminskning.

 

På Vegagatan i Stockholm finns Ateljé Catellani AB. Anna Catellani är specialiserad på identifikation, attribution, samt konservering och restaurering av både äldre och modern konst. Just idag sitter hon med ett konstverk från cirka år 1570. Konstverket ägs av en privatperson och är rikt på symbolik, typsikt för den tiden. Målningen har funnits i familjens ägo länge och de har nu insett hur viktigt det är att få målningen restaurerad och konserverad.

– Den är jättesmutsig. Det ligger flera moment på ytan som inte ska vara där. Det hela utgör ett filter som förändrar hela målningen, berättar Anna.

När bör man ta med sin målning till dig?

– Ungefär vart femte år. Nuförtiden kontrollerar man tillståndet på det mesta. Man gör det på till exempel taket i hemmet, eller på sin bil. Precis så måste man göra med konsten också. Konstens kropp påverkas under tiden. Den genomgår en naturlig nedbrytningsprocess. Målningarna samlever med sin miljö och de påverkas av klimatet de befinner sig i.  Det är viktigt att ha ett vakande öga och att låta en sakkunnig person kontrollera tillståndet; hur mår tavlan? Vad- och när behöver man göra något?

Läs mer om restaurering och konservering

Påverkar målningens skick dess värde?

– Idag är konsten en attraktiv investeringsform. Allt hänger ihop – konsten, tillståndet och ekonomiskt värde. Man köper eller ärver en viktig del av vår konsthistoria. Man köper ett visuellt koncept som också har en kropp. Kroppen är materialet som konstverket består av, som genomgår förändringar. På så sätt är konsten förkroppsligad i en kropp och en struktur. Så länge konstverket återspeglar konstnärens tanke har den ett fullt ekonomiskt värde. Men förändras utseendet, då sjunker även värdet. I vissa populistiska TV-program kan man få höra att en tavla ska vara i ursprungsskick. Det stämmer när det kommer till bruksföremål men med en tavla är det helt annorlunda. En målning består av färger som återger konstnärens vision. När dessa färger förändras på grund av nikotinbeläggningar eller en gammal lack, då går visionen förlorad. Tavlan reflekterar inte längre vad konstnären menade. Då är det befogat och viktigt att en konservator restaurerar konstverket.

Hur förklarar du för människor att det är viktigt att hålla ett öga på sin konst?

– Vill du lämna dina konstverk vidare till kommande generationer? Vill du bibehålla det ekonomiska värdet i dina konstverk? Vill du bibehålla de konstnärliga momenten i dina konstverk? Då är det viktigt att du som ägare håller ett öga på dem, vetande om att allt material med tiden bryts ner. Det är då en konservator kan se till att nedbrytningsprocessen stoppas.

 

Läs mer om Ateljé Catellani

Jag har sett att man kan värdera och se över konst via internet – funkar det verkligen?

– Idag används internet till det mesta. Det finns de som gör en värdering över nätet men det gör inte jag. För mig är det viktigt att få se objektet. Jag vill granska det. Konsten är som en öppen bok för mig och jag granskar den noga. Jag måste få en helhetsbild vilket man inte får över internet. Det hela grundas på kunskap och erfarenhet.

Vad är det absolut vanligaste som du stöter på?

– Det är nikotinbeläggningar. Även sot från spisar är väldigt vanligt. Det här räknas inte som patina utan det är ren smuts. Jag får ofta rycka ut vid bränder eller översvämningar. Då är det akut att ta hand om konsten. Annars förstörs de helt och tappar då alla sina värden.

Du jobbar mycket med porträtt från 1700 -1800-talet. Hur mycket berättar de för betraktaren egentligen?

– Mycket! Ta till exempel porträttet på Solkungen från 1701, målat av Hyacinthe Rigaud. Där har han tydligt lagt in ett visst maktspråk, utan att betraktaren märker det. Han tittar på dig uppifrån. Du är alltså längre ställd än honom. Samma tanke finns ofta när fotografen fotograferar politiker, till till exempel valaffischer.

Såna har vi sett många av i år – berätta mer!

– Många tror att det är något nytt det valaffischerna vill berätta men det där maktspelet har funnits i många hundra år. Sånt som verkar modernt är ofta väldigt gammalt. När man studerar konsthistoria läser man väldigt mycket om förhållandet mellan konstnären och betraktaren. Vilka känslor väcker det? Håret, blicken och kroppsspråket, allt spelar in.

 

Mer läsning om Anna Catellani nedan

Världsledande Ateljé Catellani räddar konst i Sverige