BÄTTRE KONST
Vi samlar hela konstfamiljen

Select Page

Konstnären Lena Franzén sadlar om – Från textilier, havskajaker & hästar skapar hon numera med flödande färger & positiva energier

Konstnären Lena Franzén sadlar om – Från textilier, havskajaker & hästar skapar hon numera med flödande färger & positiva energier

Idag är det konstmålningar på metall, canvas, trä och glas som är konstnären Lena Franzéns uttrycksform. Men redan som treåring introducerades hon för det konstnärliga hantverket. Broderier, knyppling och stickningar varvades med långa stunder vid vävstolen. Med tiden blev Lena även entreprenören som ägnade sig åt eventarrangemang, hästuppfödning och kajakuthyrning – innan målningen tog henne till ett helt nytt livskapitel och öppnade dörren till ett färgsprakande universum.

 

Under 2018 har livet tagit en helt ny form för Lena Franzén . Närmast ser hon fram emot sin konstutställning på Västkusten i Skåne, på Galleri Stallet, i Ängelholm – med vernissage i början av juni.  Utställningen pågår under två veckor och besökarna kan se fram emot en stark och energifylld färgupplevelse. I september ställer hon ut på Cecilia Björks galleri, ”Art Factory”, i Båstad.

På en gård, utanför Söderköping i Östergötland, föddes Lena Franzén i mitten av 50-talet. Både hennes mamma och pappa var lantbrukare och familjen hade dessutom mängder av djur på gården. Lena tog tidigt prägel av sin mor, inte minst när det kom till handarbetet.

– Jag var tre eller fyra år när jag började väva. Som nioåring hade jag ofta med mig knyppeldynan till skolan för att visa klassen det jag hade gjort. Senare gick jag en textilutbildning i Norrköping där jag fick lära mig mer om bland annat färglära, knyppling, vävning och konstsömnad.

 

Sidenmålningar.

 

Sin skicklighet med textilier fick Lena stor nytta av efter att storken varit på besök.

– Jag började sy kläder tidigt till mina två äldsta döttrar hade alltid kläder på sig som jag själv gjort. Man kan säga att jag aldrig satt stilla. Det fanns alltid en stickning i mina händer eller så satt jag vid vävstolen.

Förutom att du var en fena på allt som rörde textilier så är du även en framgångsrik entreprenör. Berätta.

– Ja, jag har drivit några olika företag. Det första startades kort efter att VM i paddling hade genomförts ute i Vaxholm. Jag var där och tittade och kom ihåg att jag tyckte det var väldigt spännande. Under den här perioden bodde jag i Tyresö i Stockholm, vilket var en perfekt plats för försäljning och uthyrning av havskajaker.

– Så småningom flyttade jag och min man ner till Skåne. Där födde vi upp- och tränade hästar. Något jag älskade och som gav en del minnen tillbaka till min uppväxt på gården utanför Söderköping.

– Hästarna hade vi till 2016 då alla våra barn var utflugna. Jag och min man Bosse bestämde oss för att sälja hästarna och göra något helt annat. För min del återupptog jag mitt konstnärskap.

 

Lena Franzén.

 

Och det var då måleriet fick en större plats i ditt konstnärsliv?

– Ja, för 25 år sedan gick jag kurser i sidenmålning och beställde under flera år specialbehandlade färger av konstnären Maria Rose. Även om det därefter blev många års uppehåll av olika anledningar och på grund av hälsoutmaningar, kan man ändå säga att det var under den här perioden som måleriet började spela en huvudroll. För fem år sedan fick jag möjligheten att börja återfå min hälsa igen och livskraften kom åter och därmed även skaparglädjen.

 

 

Idag har ditt konstnärliga hantverk utvecklats ytterligare. Berätta.

Jag älskar flödande färger, kristaller, stenar och glittrande fibrer vilket verkligen kännetecknar det jag skapar. Det kan vara canvas, siden, metall och/eller trä jag använder som grund att skapa på. Jag vill ha flytande färger som skapar det oväntade, det jag inte exakt kan styra. Fascinationen när färgerna interagerar och skapar nya färger med oväntade motiv är det jag gläds åt. Att gå från det hårda materialet metall ena dagen till det mjukaste siden nästa dag ställer krav på mig att utvecklas och anpassar mig i skapandet.

Läs mer om Lena Franzén och se fler målningar på hennes hemsida.

 

 

– Min bakgrund ligger i det textila skapandet som med åren blev för strukturerat och styrt för mig. Sidenmåleriet öppnade upp ett helt nytt universum. Med tiden har olika uttrycksformer kommit till mig när jag varit mogen och mottaglig för att utvecklas igen. ”Learn by experience and mistakes” är min devis. Jag gör det aldrig lätt för mig utan behöver ständigt utmaningar, och kanske utmanar jag även betraktaren att gå utanför bekvämlighetszonen.

– Jag kan grunda med akrylfärg eller sprayfärg, fortsätter med alkoholbaserat bläck och slutför ofta målningen med ett eller flera lager tvåkomponentsharts – med olika pigment eller fibrer, kristaller, stenar eller glitter. Där finns många dimensioner och detaljer för betraktaren att utforska.

 

 

Det låter som att det kan bli lite kladdigt i din ateljé?

– Haha, jag försöker att hålla ordning. Min ateljé var tidigare vårt gamla vardagsrum som består av ett svinstall ihopbyggt med vårt boningshus, som vi läckert renoverade. När barnen flyttade ut hjälpte Bosse mig att omvandla vardagsrummet från festvänligt till målarvänligt. Nu har jag allt jag behöver där, inklusive tre olika typer av bord anpassade efter den process som mina målningar genomgår.

– För mig har det varit enormt värdefullt med en man som supportrar mig, oavsett vad jag gör. Bosse, som är båtbyggare, tycker det är jätteroligt och han hjälper mig med de flesta installationerna. Det skulle inte funka med en ateljé som ligger långt ifrån min bostad. När en idé kommer till mig vill jag direkt kunna skapa och se det ta form, det kan vara mitt på dagen eller mitt i natten. Jag älskar även att omge mig med energin från färgerna, kristallerna och konsten.

 

 

Vad tycker du är knepigast i den teknik som du använder?

– Jag har nog aldrig gjort det lätt för mig i livet och vill ständigt ha en ny utmaning, oavsett vilken teknik jag ger mig på. Tekniken är kladdig och kräver mycket för- och efterarbete. Ytterligare en aspekt är att det reflekterar och speglar sig lätt i dess blanka yta, vilket gör det svårt att fota mina verk på ett sätt som gör dem rättvisa på bild. De får ett helt annat djup i verkligheten. Trots det och att materialet är kostsamt och konstverket byggs upp i flera steg, när den tredimensionella känslan och ytterligare en dimension med exempelvis halvädelstenar och olika material tagit form, så har det varit värt all ansträngning.

 

 

Under sommaren och hösten 2018 har Lena Franzén två utställningar inbokade. Till att börja med ställer hon ut sina målningar på Galleri Stallet på Erraps Byaväg 164 i Ängelholm, med vernissage 2:a juni. Utställningen pågår sedan i två veckor.

I höst ställer Lena ut på Cecilia Björks galleri, ”Art Factory”, i Båstad under september månad. Utställningen inleds med vernissage 1:a september och besökarna har möjlighet till 22:a september att se Lenas energifyllda konst.

Lena har under 2018 även påbörjat en satsning som riktar sig mot olika företag.

– I USA är det vanligt att större företag har målningar, i sina foajéer och intill receptionen, som visar den kraft och energi som företaget identifierar sig med. Detta fenomen är något som äntligen börjat komma även till Sverige och som svenska företag nu vill visa upp. Det känns som en spännande utmaning för mig att para ihop mina energitavlor med rätt företag.

Läs mer om Lena Franzén och se fler målningar på hennes hemsida.

Följ Lena Franzén på Facebook och på Instagram.

 

Fotograf: Evelina Franzén Photography.

Grafisk bearbetning: C-Convert.

Om författaren

David Lublin

Chefredaktör | david.lublin@hosono.se | +46 (0)70 75 61 264

Video

Loading...