Gatukonst växer så att det knakar och efter att ha varit ett land med nolltolerans mot graffiti stiger Sveriges internationella rykte tack vare konstnärer som Tim Nedrup (också känd som Tim Timmey inom street art-kretsar). Tim Nedrup får idag uppdrag från festivaler, företag, reklamfinansierade projekt och offentliga utsmyckningar.

– Internationellt undrar folk hur vi gjorde här i Sverige som levt med nolltolerans.

Du har jobbat med företag som IKEA och bland annat fått uppdrag att måla vid Slussen och Åhlens i Stockholm. Vad är det roligaste du gjort under året?

– Jag är särskilt stolt över mina träskulpturer på Söder i Helsingborg – det är en social installation som man kan sitta och klättra på. En av skulpturerna är en 22 meter lång drake. För mig är det viktigt att man blir glad av det jag gör. Jag är sådan som person och jag vill att min konst uppfattas som positiv – jag använder starka färger och försöker göra sådant som människor kan relatera till och uppskatta.

Du har gjort dig känd för dina väggmålningar. Samtidigt målar du mycket på canvas. Hur kommer det sig?

– Jag tycker om att arbeta mångsidigt och att kunna göra flera olika saker samtidigt. I och med att street art-kulturen har växt och blivit så pass populär finns det också stor efterfrågan från konstköpare på canvasmålningar. Det är betydligt enklare för konstköpare att investera i något som man kan få ner på en duk.

– För mig har det funnits så mycket förfrågningar att jag till och med blev utbränd, så det har varit på ont och gott. Men det fick mig också att till slut våga satsa helt på konsten och börja leva som konstnär.

Ser mer av Tim Nedrups konst

Du gör även Munnys. Berätta vad det är.

– Jag kom i kontakt med Munny-gubbar i Köpenhamn 2005-2006. Jag var i en affär som sålde de här cirka 20 centimeter höga gubbarna i vinyl – sen såg jag någon som byggt på dem med lera och det var så jag började min keramikproduktion. Jag byggde på dem med lera och utformade mina egna gubbar. Det är ingenting som folk känner till här – men i USA är det jättestort där finns det även färdigdesignade gubbar som folk samlar på. Munnys är inget jag brukar lyfta fram särskilt mycket inom min konst men det vore kul om det blir större här i Sverige. Jag har också en signumkyckling som jag gör i keramik.

Det är inte det enda djuret som syns i din konst, varför djurmotiv?

– Ja, det är en ådra som går igenom min konst. Folk frågar varför jag inte målar människor. Men jag har alltid varit intresserad av dinosaurier och reptiler. Kameleonten är väldigt häftig eftersom man får in i så många färger. Tillsammans med djur vill jag gärna lägga in någonting grafiskt som exempelvis klossar – när jag målar större verk.

Ser mer av Tim Nedrups konst

Vad har du för konstnärlig utbildning?

– Jag är autodidakt och har alltså inte gått någon konstskola. Jag har alltid haft öga för färg och form och detta kunde jag utveckla när jag hittade graffitin. Jag hade inte tålamod att hålla på med akvarell och akryl, men med graffitin gick det fort och man fick måla stort. Inom graffitin började jag också måla figurer istället för bokstäver och det har jag sedan utvecklat till vad jag blivit idag.

– Även om jag kan göra saker i mindre skala idag så vill jag jobba mer med muraler. Det stora formatet är roligt och det är även speciellt att synas med stora offentliga konstverk.

Hur ser framtiden ut?

– Jag har haft väldigt tur fått vara på Pixlapiren här i Helsingborg och kunnat bygga mina skulpturer här. I framtiden vore det en dröm att ha ännu mer plats för att kunna få plats med allt. Sedan hoppas jag att få vara med och lyfta fram street art och att ännu fler ska få upp ögonen för det efter. Intresset kommer från konstsamlare som kommer att fortsätta köpa street art men framförallt från den yngre kreativa generationen. Ungdomar sitter inte hemma och målar med akvarell längre. Förmodligen kommer denna typ av konst som inte haft någon hög status att ses som en -ism framöver.

– Vi i Sverige har börjat få internationell uppmärksamhet och folk undrar hur man gjorde här när det var nolltolerans mot graffiti. Svaret är väl att vi gjorde det ändå. Men det är en stor skillnad idag när det skriks efter muraler som offentliga konstverk. En gång i tiden var det svårt att vara svensk graffitimålare men det har kommit en vändning nu.

Ser mer av Tim Nedrups konst